Read the articles on The Network Pages →

Deze lesmodule legt een aantal basisbegrippen rondom algoritmiek uit: wat is een algoritme, hoe kunnen we de snelheid van een algoritme op een wiskundige manier analyseren, en hoe kunnen we bewijzen dat een algoritme doet wat het moet doen. In het laatste hoofdstuk van de module worden twee bekende algoritmische problemen op netwerken besproken. De lesmodule is gericht op leerlingen uit 5 of 6 VWO en hier te vinden: Lesmodule Algoritmiek.

  • Article

    Wat als het spel 'Set' moeilijker was?••

    De meeste mensen kennen het spelletje ‘Set’ wel, waarbij een serie kaarten wordt neergelegd en de spelers zo snel mogelijk moeten uitzoeken of er een drietal is waarbij alle kenmerken ofwel gelijk ofwel verschillend zijn. Wat gebeurt er als we dit spel uitbreiden?
    Lees verder
  • Update

    Nooit meer een briefje halen: op tijd komen met wiskunde

    Op tijd komen is niet moeilijk, mits je op tijd vertrekt en de snelste route neemt. Maar hoe vind je de snelste route als er sprake is van verkeer? Dylan en Tobias schreven hier een profielwerkstuk over en wonnen er de Pythagorasprijs mee!
    Lees verder
  • Article

    De Stelling van Descartes

    Deze lesmodule, geschreven voor leerlingen aan het einde van de onderbouw of begin van de bovenbouw HAVO/VWO, behandelt twee stellingen uit de meetkunde: de stelling van Euler voor veelvlakken, en de stelling van Descartes.
    Lees verder
  • Article

    Het Raadsel Enigma

    Deze lesmodule over Enigma komt vanuit de wiskunde, maar is in feite een interdisciplinaire les, dat de vakken Wiskunde, Geschiedenis en Duits omvat. Geschikt voor leerlingen Wiskunde A en Wiskunde D.
    Lees verder
  • Article Update

    De wiskunde achter AI

    Het doel van dit project was om middelbare scholieren (5 VWO wiskunde D) in contact te brengen met de intrigerende wiskunde achter kunstmatige intelligentie, en hen te inspireren om deze wondere wereld te verkennen.
    Lees verder