Read the articles on The Network Pages →

Winnaars van de NETWORKS-challenge. Foto door Eric Daams.

Tektonische puzzels en het doel van het leven. Wist u dat deze onderwerpen gerelateerd zijn aan Netwerken? Ontdek meer via de twee winnende films van de NETWORKS-challenge!

De Netwerk-challenge was een wedstrijd voor middelbare scholieren waarbij deelnemers een filmpje konden insturen met daarin hun vraag over netwerken. Een gerenommeerde jury koos uit alle inzendingen twee winnende films en reikte de prijzen uit aan de winnaars tijdens een speciale ceremonie tijdens het publieksevenement van de internationale NETWORKS-conferentie.

De eerste winnende film gaat over de tektonische puzzel, een variant van de bekende sudokupuzzel. De tektoniek is een puzzel verdeeld in blokken van verschillende groottes. Elk blok moet de cijfers 1 bevatten, tot aan de grootte van het blok, b.v. een blok van maat 3 moet de cijfers 1, 2 en 3 bevatten. Lage cijfers komen dus vaker voor in de puzzel dan hoge cijfers. De puzzel moet zo worden opgevuld dat gelijke getallen elkaar verticaal, horizontaal of diagonaal niet raken. De film toont een goed doordachte toepassing van de puzzel in de sociale geografie, waarbij elk getal een voorziening in een stad vertegenwoordigt, zoals een supermarkt of een winkel. Hun vraag aan de netwerkwetenschappers: ‘Hoeveel getallen heb je nodig in een tektoniek, zodat de puzzel één unieke oplossing heeft?’

De tweede winnende film is compleet anders en ook nog eens een goed doordachte film. Deze film gaat over het doel van het leven en de verbinding ervan met netwerken. Omdat we deel uitmaken van veel netwerken om ons heen, kunnen deze netwerken ons doel in het leven beïnvloeden. We maken bijvoorbeeld deel uit van netwerken die aangeven welke mensen we kennen, maar ook van netwerken in sociale media, zoals Facebook en Twitter. Is het ons doel van het leven om grote netwerken om ons heen te bouwen? Of verschilt dit van persoon tot persoon? Deze film toont een golf van vragen over netwerken en hun relatie tot het doel van het leven, die eindigt met de hoofdvraag voor de netwerkwetenschappers: ‘Wordt het doel van het leven beïnvloed door netwerken?’

Benieuwd naar de films? Bekijk de films hieronder!

De eerste winnende film
De tweede winnende film
  • Update

    Het belang van wiskunde leren op het voortgezet onderwijs

    Heeft u zich ooit eens afgevraagd hoe u wiskunde interessant kunt maken in het dagelijkse leven van leerlingen?
    Lees verder
  • Hoe gaat een video viraal op Twiter?

    Er zijn verschillende parameters die bepalen of een video viraal gaat of niet. De inhoud speelt uiteraard een rol, maar wie de video uploadt, is ook belangrijk. Wat hebben netwerken te maken met een video die viraal gaat?
    Lees verder
  • Article

    De Stelling van Descartes

    Deze lesmodule, geschreven voor leerlingen aan het einde van de onderbouw of begin van de bovenbouw HAVO/VWO, behandelt twee stellingen uit de meetkunde: de stelling van Euler voor veelvlakken, en de stelling van Descartes.
    Lees verder
  • Article Update

    De wiskunde achter AI

    Het doel van dit project was om middelbare scholieren (5 VWO wiskunde D) in contact te brengen met de intrigerende wiskunde achter kunstmatige intelligentie, en hen te inspireren om deze wondere wereld te verkennen.
    Lees verder
  • Article

    Het Raadsel Enigma

    Deze lesmodule over Enigma komt vanuit de wiskunde, maar is in feite een interdisciplinaire les, dat de vakken Wiskunde, Geschiedenis en Duits omvat. Geschikt voor leerlingen Wiskunde A en Wiskunde D.
    Lees verder